Jag har känt under en längre tid att jag behöver hitta en utmaning när det kommer till min träning. En utmaning om ger träningen ett syfte men som även kan hjälpa till att motivera träningen.

Löpningen har varit en del av mitt liv under mer än tio år men olika mycket fokuserat. Några lopp har det blivit under åren men inget längre än 10km. Löpningen har varit dels en träningsorm men även som mental träning för att fundera och fokusera även kring mitt yrkesliv.

För några år sedan började en fascination växa hos mig för ultradistans-löpning. Något med utmaningen men den meditativa delen med att utstå smärta och ansträngning under så pass lång tid. Vad som helt enkelt driver löpare att ge sig på en utmaning man redan från start kommer vara en pina att genomföra.

När jag läste ‘Born to run’ av Christopher McDougall fortsatte bara in fascination att växa. Personerna i boken var både helt vanliga och fullständigt galna på samma gång. Men det som enade alla löpare var ett underligt driv för att genomlida tillsammans. Fast att de tävlade mot varandra så var en del av utmaningen att få alla att slutföra, tillsammans.

Ensamma fast tillsammans

Någonstans genom boken började en tanke växa inom mig att tiden snart var redo för att jag skulle ge mig på detta själv. Fast tiden fortsatte och gå. Tills jag upptäckte ‘The Barkely Marathons‘ på Netflix.

”I think most people would be better off with more pain in their lives, honestly.I think that, if nothing else, they would appreciate the pain-free times more.”

Julian Jamieson, Barkley marathon runner

The Barkley Marathons är ett rakt igenom helt galet lopp. Det är galen terräng, galen höjdskillnad och en galen distans. Fem varv på en runda som är ca 32km och men en maxtid på 60 timmar.

Men tillbaka till mig själv och verkligheten. Nu står jag här, och för lite över en vecka sedan anmälde jag mig till mitt första ultramaraton lopp. Utan att förut ens ha sprungit ett maraton så är jag nu anmäld till Ultravasan 45km.

Ultravasan 45

Loppet är den 18 augusti 2018 vilket ger mig ungefär ett år att komma i from nog för att slutföra.

Ultravasan 45 karta

Karta över löpsträckan för Ultravasan 45

För att nå mitt mål har jag lagt upp en träningsplan med hjälp av Runkeeper och jag använder min Garmin Forerunner 310XT som pulsklocka för att hålla koll på ansträngning. Mina mål just nu är:

  • 10km med kontrollerad puls under november
  • 21km med kontrollerad puls under januari
  • 21km 1 maj 2018, Växjöloppet halvmaraton
  • 45km 18 augusti 2018, Ultravasan 45